Ulkoistamalla napakymppi

Oikein henkilön löytäminen yritykseen voi olla myös napakymppi

Lisäresurssin hankinta yritykselle on iso asia – oli kyse pienemmästä yrityksestä tai isosta yrityksestä isoine henkilöstöosastoineen ja rekryprosesseineen. Sopivia tekijöitä on mahdollista löytää monista paikoista ja monilla tavoilla. Hyvä match (en löytänyt sopivaa suomi-sanaa) on kiinni sattumasta (oikea aika, oikea paikka), mistä ja miten hakee sekä siitä mitä hakee (palkkaus tai ostettuna palveluna).

Jatka lukemista ”Ulkoistamalla napakymppi”

Tehtäviä opastamalla prosessien ytimeen

Tehtävien opastaminen auttaa myös opettajaa

Yrittäjälle oman yrityksen hallinnolliset tehtävät ja käytännöt ovat usein selkeät – varsinkin jos hän tekee paljon itse ja toiminta on vakiintunutta. Jos hän ei ole joutunut ennen perehdyttämään ketään näihin tehtäviin, tilanne saattaa olla yllättävän vaikea. Tehtävien läpikäyminen yksityiskohtaisesti voi olla positiivisen valaiseva kokemus.

Jatka lukemista ”Tehtäviä opastamalla prosessien ytimeen”

Saldo

Ensimmäinen vuoteni yrittäjänä

Tämä vuosi 2018 yrittäjänä (ensimmäistä kertaa ikinä) on avannut silmiä ja opettanut enemmän kuin reilu 20 vuotta palkkatöissä yhteensä. Mietinkin, olisiko Suomen poliittinen, taloudellinen ja inhimillinen ilmapiiri miten paljon erilaisempi, jos kaikki suomalaiset olisivat veloitetut kokeilemaan yrittäjyyttä ennen keski-ikää.

Jatka lukemista ”Saldo”

Ihanneasiakas

Ihanneasiakas

WANTED – ihanneasiakas

Asiakasta ei aina voi valita, mutta tuomalla omaa persoonaa yritysmarkkinoinnissaan esiin, voi houkutella niitä samalla aaltopituudella olevia asiakkaita luokseen. Tosin toisesta ihmisestä ei ilman tutustumista helposti pysty sanomaan minkälainen hän sisimmältään on. Siksi ajattelinkin heittää tällaisen suoran ihanneasiakastyypin haun kehiin. Ja eihän sitä koskaan tiedä, missä vaiheessa tulevaisuutta (tai uraa, heh!) asiakashankinta onkin asiakasvalinta.

Jatka lukemista ”Ihanneasiakas”

Tunnetaanko yrityksesi?

Lisää näkyvyyttä yritykselle

Tulos gallupiin – yrityksen nimen tunteminen Facebook-ryhmässä

Toteutin harmaana marraskuisena viikonloppuna Facebookissa Naisyrittäjien ryhmässä kyselyn, joka koski yrityksen nimen näkyvyyttä / näkymättömyyttä. Uutena yrittäjänä markkinoinnin ja sosiaalisen median suhde ja hyödynnettävyys vielä arveluttaa. Mihin ja miten kannattaa satsata. Kysely antoi ainakin sen selvyyden, että jos pienesti itseä somessa markkinoi, niin kahta pienempänä siellä myös näyt.

Jatka lukemista ”Tunnetaanko yrityksesi?”