Ihanneasiakas

WANTED – ihanneasiakas

Asiakasta ei aina voi valita, mutta tuomalla omaa persoonaa yritysmarkkinoinnissaan esiin, voi houkutella niitä samalla aaltopituudella olevia asiakkaita luokseen. Tosin toisesta ihmisestä ei ilman tutustumista helposti pysty sanomaan minkälainen hän sisimmältään on. Siksi ajattelinkin heittää tällaisen suoran ihanneasiakastyypin haun kehiin. Ja eihän sitä koskaan tiedä, missä vaiheessa tulevaisuutta (tai uraa, heh!) asiakashankinta onkin asiakasvalinta.

Tämä kirjoitus sai alkunsa Virpi Tervosen LinkedIn yrittäjälle – verkkokurssin innoittamana. Toisessa moduulissa Virpi laittoi miettimään pintaa syvemmältä omaa henkilökohtaista, yrittäjäminän ja asiakkaan profiilia. Mitä enemmän näissä profiileissa on samankaltaisuutta, sitä luontevampaa on yhteistyö.

Seuraavaksi luettelen muutamia omia ihanneasiakkaan ominaisuuksia – luethan tarkoin, se voit olla vaikka sinä. Samalla nämä ominaisuudet kuvaavat myös omaan arvomaailmaani. Ovatko itsellä aina kaikki kohdat kaikissa tekemisissä kohdillaan, eivät tietenkään. Enkä oleta, että sinullakaan on, mutta niitä kohti on hyvä mennä kuitenkin.

 

Järjestelmällisyys

Tällä tarkoitan enemmän sisäistä ja loogista ajatuksenjuoksua, jossa pysyy suhteellisen helposti vauhdissa ja mutkissa mukana. Tunnen ihmisiä, joiden perässä ei vaan tahdo pysyä, kun heidän puheet kimpoilevat asiasta toiseen ja taas takaisin johonkin edelliseen. Väärinymmärtämisen riski on suuri ja asioiden ylenmääräinen tarkistaminen vievät energiaa tai turhauttavat molempia.

Mielen järjestelmällisyydellä on varmasti myös yhteys ympärillä olevien asioiden ja tavaroiden pitämiseen ojennuksessa. Itseä ainakin hivelee enemmän silmää suorat tavarapinot hyllyillä kuin sekalaiset läjät niissä. Kestääköhän kovin epäjärjestelmällinen ihminen sitä, että menen hänen kirjoituspöydän järjestämään omasta mielestäni loogisempaan järjestykseen?

 

Kommunikointi

Kommunikoinnilla tässä yhteydessä tarkoitan tilanteisiin sopivia päivityksiä missä mennään. Kirjallisilla viesteillä on suuri etu, niistä kun jää merkintä tulevaa tarvetta varten. Parhaimmassa tapauksessa se vähentää epäselviin asioihin palaamistarvetta ja molempien aikaa.

Kirjallisessa kommunikoinnissa on hienoa, jos siinä päästään niin samaan ajatuksenvirtaan, että lyhemmälläkin viestillä saadaan asia perille ja oikein. Joidenkin kanssa se onnistuu ilman suurempaa harjoitusta ja toisten kanssa eivät harjoittelutkaan auta. Silloin on paikallaan tukeutua enemmän suulliseen kommunikointiin.

 

Uuden kokeilu

On mukava tehdä yhteistyötä tahojen kanssa, jotka antavat tilaa tuoda myös omia ajatuksia mukaan. Ajatusten esiintuomisen ei pidä olla kuitenkaan ideoiden runttaamista käytäntöön, vaan tarkkailemisen kautta selvitettävät, miten ne istuisivat asiakkaan toimintaan.

Asiakasyrityksen omat innovoinnit ja kokeiluhalut tuovat aina myös omaan toimintaan uusia ajatuksia ja intoa pysyä heidän kehityksen kärryillä. Uskallus ja uudistushalu nostavat molempien osaamispääomaa ja pitävät ns. ajan rattailla.

 

Rehellisyys

Rehellisyys on ehdottomasti oman arvomaailmani vankin kulmakivi ja odotan sitä myös ihanneasiakkaaltani. Haluan sen tuntea luottamuksessa, yhteistyön ”pelisäännöissä”, epäkohtien selvittelyssä ja kommunikoinnissa. Jos rehellisyys karisee matkan varrella, on sen takaisin lunastaminen melkoisen työn takana.

 

Huumori

Samanlainen huumorintaju helpottaa ja keventää tunnelmaa. Itse en ole enkä kaipaa mitään kokopäiväistä sketsihahmoa yhteistyökumppaniksi, mutta tahaton pieni tilannekomiikka ja pieni huumorinpilke silmäkulmassa ovat paikallaan. Kovin hyvä merkki ei ole, jos kerta toisensa jälkeen tulee pakottava tarve oman vitsin tai ”vitsin” jälkeen sanoa toiselle, ”No hei, se oli vitsi!”.

 

Jos täytit kaikki nämä kriteerit, olet toimistoassistenttia vailla ja tunnustaudut kaltaisekseni, niin suosittelen vääjäämättä ottamaan yhteyttä (oikeastikin) yhteistyön aloittamiseksi. Ja jos ei ihan osunut kohdilleen, niin ei siinäkään tapauksessa mitään hätää. Aina voimme yrittää kouluttaa – sinut tai minut. Ja hei, tuo viimeinen lause oli vitsi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *