fbpx

Kohderyhmän rajaaminen markkinoinnissa

Kohderyhmän rajaaminen on asia, jota olen pitkään välttänyt markkinointimielessä – kenelle palveluja erityisesti haluan tarjota, kenelle en. Useiden markkinointiin ja myyntiin opastavien kirjojen ja ohjeiden jälkeen päätin ryhtyä tietoisemmin rajaamaan Taitopalan markkinointia.

Aika on kypsä sille, että osaan selkeämmin hahmottaa, minkälaisiin toimintaympäristöihin mieli aidosti vetää. Tämä tarkoittaa entistä innostuneempaa ja uteliaampaa otetta näiden asiakkaiden toimintaan ja yrityksiin. Kaikki voittavat.

Mistä kiinnostus rajaamiini kohderyhmiin on saanut alkunsa?

Ennen kuin paljastan näitä itseä innostavia aloja, niin kerronpa mistä ne kumpuavat. Lapsuudesta, jostain syvältä sisältäni ne ovat peräisin. Tuntuu luonnollisen hyvältä, että näitä liiketoiminta-aloja ei tarvitse otsa kurtussa väkisin valita.

Olin jo taaperoikäisenä kiinnostunut enemmän legoista, palapeleistä ja värityskirjoista kuin esim. nukeista ja prinsessa-aiheisista satumaailmoista. Leikki-iässä mieluummin rakensin majoja, askartelin, nikkaroin, loihdin pahvilaatikot uusiin tarkoituksiin jne. Muistan aikakauslehtien välissä tulleet paperinuket, jotka olivat kivoja siihen asti, kunnes ne oli siististi leikattu irti. Koulussa yläasteella käsityön sai valita – tekstiili- tai tekninen työ. Arvaat varmasti kumman valitsin.

Huomaan nyt, kun katson elettyä elämää taaksepäin, että tekniset alat ovat aina kuuluneet myös työelämään. Palkkatyöhistoriaan kuuluu mm. kaupungin teknisessä virastossa sekä kiinteistö- ja rakennuspalveluja tuottavissa yrityksissä vietettyjä vuosia. Viihdyn parhaiten asioiden hoitamiseen keskittyvillä aloilla. Jos yrittäisi kuvailla kevyesti, niin tietynlainen rouheus on enemmän minua kuin glitter.

Minkälaisille kohderyhmille sydämeni erityisesti sykkii?

1) Tekniset alat – suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon liittyvät yritykset

Seuraavien asioiden ympärillä toimivat yritykset vetävät kummasti puoleensa

  • arkkitehtuuri
  • rakennustekniikka
  • sähkö- ja energia-alat
  • infrastruktuuri
  • maisemointi
  • ICT ja ohjelmointi

Pidän edellä mainittuihin aloihin liittyvästä projektimaisesta työstä ja prosessimaisesta tavasta työskennellä. Se kun yritykset tarjoavat vaihe vaiheelta edeten omille asiakkailleen toimivan kokonaisratkaisun. Ja kun pääsen osaltani edistämään onnistuneita projekteja, työ tuntuu merkitykselliseltä ja haluan antaa parhaimman osaamiseni ja taitoni onnistumiselle.

2) Startup–yritykset kohderyhmänä

Alasta riippumatta miellän startup-yrityksen itsessään projektikokonaisuudeksi, joka on alkuvaiheessa pelkkää suunnittelua ja rakentamista. Tällaisessa vaiheessa pursuava innostus ja kehittämisen halu hukuttavat helposti yrityksen rutiinityöt alleen.

Haluan tarjota uusille, innokkaille yrittäjille ja yrityksille mahdollisimman paljon luovaa aikaa toiminnan kehittämiseen ottamalla rutiineja hoidettavaksi. Kieltämättä olisi huippuhienoa saada olla mukana taustavaikuttajana jossain uudessa ja mullistavassa.

3) Tilitoimistot ja yritysten taloushallinto

Miten kymmenen eri yksittäistä numeroa osaakin muodostaa mielenkiintoisia joukkoja, joilla voi ilmaista asioita ja hyödyntää eri käyttötarkoituksiin. Numeroita kerätään ja tallennetaan, asetetaan paikoilleen, lasketaan ja täsmäillään. Niillä voidaan suunnitella, ennustaa, mitata, vertailla ja analysoida.

Numeroiden parissa työskentely rauhoittaa, ne eivät jätä mitään arvailun varaan. Toisin kuin yksi kirjoitettu tai sanottu lause, mikä voi jättää isonkin tulkinnanvaran.

Näen itseni helposti lisäapuna tämän kohderyhmän yrityksille mm.

  • tallentamistöihin
  • Excel-projekteihin
  • päivittämään varastokirjanpitoa
  • inventaarioihin
  • tiedonkeräys- ja tallennustehtäviin
  • hintatietojen päivitystehtäviin jne.

Looginen ajattelukyky, tarkkuus ja kärsivällisyys tulevat oleellisina ominaisuuksinani hyvin esiin ja saavat näpertäjäminäni sormet syyhyämään.

4) Luovaa taitoa vaativat alat

Sisustamiseen, kädentaitoihin, käyttöesineiden valmistamiseen ja taiteeseen suhtaudun suurella kunnioituksella. On äärimmäisen mielenkiintoista käydä erilaisissa pajoissa ja työpaikoissa, joissa taotaan rautaa, veistetään puuta, puhalletaan lasia, neulotaan nahasta tuotteita, maalataan tauluja tai suunnitellaan tilojen sisustus kauniiksi kokonaisuudeksi.

Itse olen luovuusgeenejä jaettaessa ollut jonon hännillä, mutta halu edistää omilla taidoillani näitä luovan alan yrittäjiä on suuri.

Alussa kerroin, miten yläasteella valitsin teknisen työn. Siksi välillä ihmettelen, miksi kutominen – sukista villapaitoihin – on nykyisin yksi mieluisimmista harrastuksistani. Selitys on selkeä: kutominen on näppäräsormisuutta, matematiikkaa, loogisuutta, ”tekniikkaa”, pitkäjänteisyyttä ja projektien loppuun viemistä. Aivan kuten ovat assistentin työtkin.

Miten kohderyhmän rajaaminen muuttaa toimintaani?

Nyt on ainakin mahdollisuus paremmin kuvitteellisesti hypätä suppeamman kohderyhmän housuihin ja peilata omaa tarjontaa heidän toimialoihin. Nyt voi käyttää enemmän näiden toimialojen aihepiirejä, kuvia, toimintaympäristöön liittyviä viittauksia ja tapahtumia ja heidän käyttämiä termejä ja sanoja (jos riittävästi hallitsee ja tuntuu omaan suuhun sopivalta).

Yksi lisähaaste alakohtaiseen markkinointiin on löytää sopivat kohderyhmät. Miten tavoitan erityisesti ne internetin ulkopuolella olevat lukuisat mikroyrittäjät; putkimiehet, timpurit, suutarit, puutarhayrittäjät, joille yritykseni palvelut voisivat myös hyvin sopia?

Markkinointi sai nyt ainakin toisenlaisen otteen toiminnassani. Ja toivottavasti saan sen näkymään myös ilmeenä. Tästä on hyvä jatkaa.

Vaikka sinun yrityksesi liiketoiminta-alaa ei tässä artikkelissa mainita, ei se tarkoita, ettenkö voi keskustella sopivien tehtävien hoitamisesta myös sinun kanssasi. Tarjoan palvelujani edelleen kaikille, joille ne sopivat ja itse tehtävistä hyvin pystyn suoriutumaan.

Jos sinulla heräsi kiinnostus palveluitani kohtaan tai haluat antaa palautetta, niin ota yhteyttä.

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
Call Now Button