Markkinointihaasteista

Pienyrittäjän markkinointihaasteet

Silloin tällöin törmää yrittäjäkollegoiden purkauksiin, miten vaikeaa on omien tuotteiden ja palveluiden markkinoiminen – siitä huolimatta tai ehkä juuri sen takia, että mahdollisuuksia on monia. Seurasin yhtä Facebook-keskustelua yrittäjän avautumisesta tästä aiheesta ja sen jälkeistä kannustavaa, ohjeistavaa, samaistuvaa ja myötätuntoistakin kommentointia.

Omakohtaisestikin olen törmännyt ja törmään edelleen samaan haasteeseen. Keskustelua seuratessa nousi kova halu auttaa näitä markkinoinnin ja sosiaalisen median kanssa kipuilevia kollegoita, kokemukseni pohjalta. Tuli tarve kirjoittaa ylös, mistä näitä markkinointilukkoja syntyy.


Markkinoinnin haasteet jaoin tämän keskustelun pohjalta viiteen ylätasoon, jotka voivat limittyä sisäkkäin, rinnakkain tai vaikka kokonaiseksi ryppääksi

Tunne

  • tyrkyttämisen ajatus ei tunnu hyvältä
  • luonne (esim. introverttius)
  • väkinäisen tuntuista (vrt. oman tekemisen intohimo)
  • ahdistus omiin taitoihin, jos rupeaa vertailemaan toisiin
  • yksinäisyyden tunne kaiken tekemisen keskellä

Aika

  • markkinointi jää ”varsinaisen tekemisen” jalkoihin
  • liikaa paikkoja, joihin markkinointia pitäisi suoltaa
  • monessa some-sovelluksessa pitää olla jatkuvasti läsnä

Raha

  • aloittava yrittäjä lähtee pienellä budjetilla liikkeelle
  • ”pakko” tehdä kaikki itse, jos ulkoistamiseen ei ole varaa

Kirjalliset taidot

  • omia kirjoitustaitoja arastellaan
  • brändäys ja tarinankerronta koetaan vieraiksi
  • oman osaamisen, tuotteiden ja palveluiden ”sanoittaminen” vaikeaa

Tekniset taidot

  • kotisivujen luonti ja ylläpito
  • Facebook ja Instagram-profiilit (henkilökohtainen ja työ)
  • julkaisujen päivittäminen ja jakaminen
  • kuvien käsittely

 

Samoihin ylätasoihin poimin keskustelusta hyviä neuvoja ja lisäsin omakohtaisesti opittuja ja aiemmin kuultuja ohjeita

Tunnepuoleen apukeinoja

  • Pyyhi sana tyrkyttäminen pois sanavarastostasi ja ajattele, että annat ihmisille mahdollisuuden hankkia sinun ainutlaatuisia, iloa/arvoa tuovia tuotteita ja palveluja.
  • Yritä välttää perinteisiä myyjän ”kylmiä” sanoja ja termejä. Käytä oman luonteesi näköisiä kuvauksia tuotteista ja niiden luomisprosesseista ja siitä ilosta miten niitä valmistat tai mistä palveluasenteesi kumpuaa.
  • Palauta mieliin ne ensimmäiset innostuneet ajatukset ja sanat, joita kerroit läheisille, kun tuotteita/palveluja lähdit suunnittelemaan. Kun kerrot niistä omannäköisesti ja täydellä roihulla, vastaanottajankin kiinnostus herää.
  • Sinun omat ja uniikit tuotteet tai palvelut ja tapasi tehdä työtä vie pohjan kaikelta vertailulta. Korosta omaperäisyyttä, käytä se hyödyksi avoimesti ja rohkeasti.
  • Käy näitä haasteita läpi silloin tällöin hengenheimolaisen kanssa, joka uskaltaa potkia sinua tarpeen tullen hellästi eteenpäin ja jolle on helppo jutella.

Ajallisiin haasteisiin vinkkejä

  • Nappaa esim. tuotteen tekemisen vaiheista kuvia ja kirjoita samalla esiin tulevia mielenkiintoisia ajatussanoja. Näin saat huomaamattasi hyvää mainosmateriaalia käytettäväksi tuleviin julkaisuihin.
  • Keskitä markkinointi aluksi 1-2 paikkaan, jossa asiakaskuntasi todennäköisesti on ja jotka hallitset parhaiten ja tuota niihin monipuolista sisältöä.
  • Varaa kalenteriin hetki (tai kaksi) viikosta, jolloin keskityt vain markkinointiin. Ajastamalla julkaisujasi voit rutistaa itsestäsi kerralla useamman postauksen ja palkinnoksi saat yhden lisähetken mukavampaan ydintekemiseen. Ehkä tuosta tulee jopa positiivinen kokemus ja kierre – markkinointi rupeaakin kiinnostamaan.

Pienilläkin kuluilla pääsee alkuun

  • Markkinoinnissa pääsee alkuun lähes kuluitta esim. Facebookin ja Instagramin sekä ilmaisten kotisivualustojen kanssa. Joskus itsenäisesti kamppaileva yrittäjä voi tarvita näihinkin apua. Apuja voi etsiä esim. netistä, ns. virtuaaliassistenteiltä, webinaareista, kursseilta, helpdesk-toimijoilta tai erinäisiltä matalan kynnyksen tuilta. Tämän blogin lopussa on infoa, miten oma yritykseni voi auttaa.
  • Hyvää ja ilmaista markkinointia ovat toisten yrittäjien julkaisujen ja sivujen tykkäämiset, kommentoinnit ja seuraamiset – uusi asiakas voi olla vaikka sen yhden peukun takana. Ole positiivisesti läsnä ja kiinnostunut mitä ympärillä tapahtuu. Mitä enemmän jaat hyvää, sitä enemmän saat takaisin.
  • Henkilökohtaisiin profiileihisi voit laittaa (halutessasi) näkyviin esim. yrityksesi kotisivuosoitteen tai yrityksesi nimen ja yhteystiedon.
  • Esittele yritysprofiileissa yrityksesi rennon persoonallisesti: mitä, kenelle, missä, hyvä kuva ja yhteystiedot.

Jos julkaisujen kirjoittaminen on vaikeaa

  • Äänitä (tai kirjoita) työskentelyn lomassa vapaasti pulppuavat ajatukset sen hetkisestä tekemisestä puhelimen ääninauhuriin. Niistä saat ideoita heti jaettavaksi tai aiheita isompiin tarinoihin kotisivuille tai blogiin vietäväksi.
  • Älä epäröi tai unohda julkaista sellaisia asioita, joista oikeasti olet innostunut, sillä se sama innostus tulee esiin vastaanottajillekin. Joskus saa myös hullutella!
  • Jos arastelet ensimmäisiä julkaisujasi, pyydä niihin rehellistä palautetta lähellä olevilta ihmisiltä.
  • Voit myös kokeilla pyytää jonkun toisen kirjoittamaan luonnoksen, jolloin saat uusia ideoita ja potkua ja toisenlaista näkökulmaa.

Käyttämiesi sovellusten vaatimat taidot

  • Kotisivut voit luoda itse, mutta jos kokemusta ei juuri ole eikä hirveästi intoa, niin luovu ajatuksesta. Sijoita siihen hieman rahaa ja saat tilalle mielenrauhaa.
  • Facebook ja Instagram mahdollistavat sekä henkilökohtaisen- että työprofiilin tekemisen. Ohjeita löytyy netistä ja sovellukset itsessään ohjeistavat niissä myös. Niin kauan kuin sivuilla ei ole seuraajia, voit kokeilla ja totutella sovelluksen ominaisuuksiin. Tarvittaessa pyydä ulkopuolista apua.
  • Tee yritysprofiileja vain, jos olet niitä valmis ylläpitämään. Päivitykset, julkaisut, jakamiset ja linkittämiset onnistuvat myös ulkoistamalla, kunhan olet löytänyt sen hengenheimolaisen, joka sisäistää yrityksesi luonteen ja arvot.
  • Kuvat ovat iso osa markkinointia ja mitä tärkeämpi kuvien rooli on toiminnassasi, sitä enemmän kannattaa perehtyä tai ottaa kumppaniksi henkilö, joka nämä taidot hallitsee.

 

Mitä ja miten Taitopala pystyy tarjoamaan?

  • tarkoitukseni tämän tiimoilta on auttaa yksinyrittäjiä pääsemään pienten, mutta pahasti jumittavien esteiden yli, mitkä liittyvät markkinoinnin ja sosiaalisen median käytön konkreettiseen tekemiseen
  • autan julkaisujen kirjoittamisessa ja kommentoinneissa sekä niiden julkaisemisissa Facebook ja Instagram sovelluksiin
  • vertaistukimaisesti ja matalalla kynnyksellä, haastaen, sparraten ja rohkaisten

Taitopalan ydinliiketoiminta

  • toimintani ydintä on tarjota 1-10 henkilön yritykselle toimistopalveluja mm. taloushallinnon ja projektitoiminnan tehtävissä, mutta auttamisenhalusta ja kokeiluluonteisesti tulen antamaan myös tälle täyden osaamiseni ja intoni

Miten matalan kynnyksen apupalvelu toimii?

  • lähetä sähköpostilla kuvaus avuntarpeesta > vastaan vuorokauden sisällä pystynkö auttamaan vai en
  • autan ensisijaisesti sähköpostilla (teen mainioita rautalankaohjeita), mutta voimme ottaa myös Skype-yhteyden tai parhaassa tapauksessa live-tapaaminen pääkaupunkiseudulla
  • veloitukseni on 20 eur/tunti + alv jokaiselta alkavalta tunnilta ja matkakulut veloitan erikseen
  • tässä vaiheessa pyrin siihen, että yhden yksittäisen toimeksiannon pystyisin tekemään tunnissa; yhden artikkelin arvioiminen/muokkaus, yhden julkaisun luonnoksen kirjoittaminen, yhden sovellusteknisen ongelman ratkaisu jne.
  • kirjoitettavat tuotteet toimitan sähköpostilla ja sinä viet itse lopullisen version haluamaasi sovellukseen

Jos myöhemmin toteamme yhteistyön toimivaksi ja antoisaksi ja kaikki pienet haasteet on selätetty, voimme jatkaa yhteistyötä, mutta silloin hinnoitteluni siirtyy liiketoimintani ”normaalitasolle”.

Anna asioiden loksahtaa!

Sari / Taitopala
sari@taitopala.fi
040 2184 266

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *