Missä sinä loistat?

Numerot – tekstit – kuvat – puhe

Missä sinä olet parhaimmillasi? Oletko hyvä puhuja? Vai tuotatko mieluummin tekstiä luettavaksi? Joku voi olla myös ilmiömäisen taitava käsittelemään lukuja tai piirtämään. Jokainen meistä osaa noita sujuvasti hyödyntää muiden tekeminä, mutta todennäköisesti vain yhdellä osa-alueella olla itse parhaimmillaan.

Rupesin pohtimaan tätä oman assistenttipalveluja tarjoavan yritykseni ja tarjontani kannalta. Miellän itseni generalistiksi, jonka synonyymisanakirja kääntää mm. monitaitoiseksi henkilöksi. Yrittäjyyteen ja liikeideaan opastavat tahot suosittelevat vahvasti, että pitäisi keskittyä tarjonnassa selkeästi yhteen palveluun.

Olen taistellut henkisellä tasolla, että pitäisikö keskittää tarjontaa, mutta sydän takoo muuta. Syvemmän analysoinnin jälkeen artikkelin lopussa kerron, mihin tulokseen päädyin.

Numerot

Numerot ovat helppoja ja suoraviivaisia, ne on helppo ymmärtää ja hahmottaa. Jokaiselle yksittäiselle numerolle 0 – 9 on yksiselitteinen merkitys. Ne tarkoittavat myös globaalisti samaa, ei tule ”numeromuureja” vaikka valtioiden rajoja ylitetään.

2 + 3 = 5 on yksinkertainen laskutoimitus, joka ei jätä mitään arvailujen varaan. Luvut ja laskutoimitukset itsessään harvemmin jättävät meitä epämääräiseen tulkinnanvaraan. Monissa tilanteissa tietysti voimme kyseenalaistaa esim. ostohintoja, mutta se onkin sitten jo ihan oman artikkelin aihe.

Jotkut ihmiset kokevat, että numerot ovat vaikeita, koska oma laskutaito on vajavainen. Ehkä tällöin on haasteita jonkinlaisessa loogisessa ajattelukyvyssä. Sormia apuna käyttäen, taskulaskimella tai Excel-taulukolla selviää monista arjen tilanteista, mutta kaavat vaativat jo syvempää matemaattista taitoa.

Numeropainotteiset tehtävät yrityksissä

Yrityksillä on erityisesti taloushallinnon alla tehtäviä, jotka perustuvat pitkälle numeroiden pyörittämiseen. Näitä numerosilmää vaativia tehtäviä ovat mm. laskutus, osto- ja myyntireskontrat, kassa, budjetointi, resursointi ja kirjanpito. Voin jo miltei nähdä, miten osalle teistä nousee tässä kohtaa niskakarvat pystyyn.

Omakohtaisesti asiakkaiden kanssa toimiessa koen, että numeropainotteiset tehtävät ovat helposti lähestyttäviä ja haltuun otettavia toimeksiantoja. Luvut poimitaan määrätystä paikasta, niillä tehdään mahdollisesti joku laskutoimitus, muokataan ja siirretään halutussa formaatissa oikeaan paikkaansa. Numeroiden kanssa ei tarvitse tunteilla eikä niissä ole vivahde-eroja, jotka pitäisi ottaa huomioon.

Numeroihin käsittelemiseen liittyy usein monia sovelluksia, joiden käyttäminen saattaa myös vaikuttaa luotaantyöntävästi joillain ihmisillä. Olen yllättynyt, että esim. Excel-taulukon käyttö on monille vaikeaa tai jopa täysin vieras työkalu. Taloushallinnon sovellukset perustuvat myös numeroiden ja logiikan iloiseen yhteiseloon – tosin sen ilon näkevät ehkä vain taloushallinnon parissa toimivat henkilöt.

Tekstit

Tekstit muodostuvat kirjaimista, sanoista ja lauseista, joita kirjoitetaan eri maiden tuhansin kielin ja murtein. Vielä kun lisätään kaikki tyylit, lajit ja tarpeet, niin tekstien kirjo on ääretön. Jokainen ihminen kirjoittaa oman, sen hetkisen ajattelun ja tilanteen mukaan. Kaikki kirjoitettu on enemmän tai vähemmän ihmisen omia ajatuksia, mielipiteitä paperilla.

Tekstien monimuotoisuus mahdollistaa paljoon, hyvässä ja pahassa. Tekstit ovat täynnä vivahteita ja ne ovat poikkeuksetta aina jonkinlaisia tulkintoja asioista. Ja mikä kaikista mielenkiintoisinta, ehkä myös pelottavinta, että saman tekstin voi tulkita monella eri tavalla.

Oman tekstin tuottaminen on luovaa puuhaa. Vaikeaksi sen tekee, mitä yksiselitteisemmin tekstin haluaa toisille ihmisille kertoa. Tietokirjan tarkoitus on välittää haluttu tieto mahdollisimman samoin kaikille lukijoille, viihteellisemmissä kirjoissa lukijan omalle mielikuvitukselle saa rivien väliin jäädä tilaa. Ja tietysti kirjoittamisessa on lukuisat oikeinkirjoitussäännöt, joita on hyvä noudattaa lukemisen helpottamiseksi.

Kirjoittamista vaativat tehtävät yrityksissä

Yrityksissä on sekä vapaammin kirjoitettavia että säännönmukaisista osioista koostuvia tekstejä, kuten tarjouskirjeet. Luovimmin voidaan toteuttaa mainosmateriaaleja, uutiskirjeitä, sosiaalisen median päivityksiä, blogeja, joissa kirjoittajan oma tyyli tulee enemmän esiin.

Vapaamuotoisempien tekstien toimeksiannot vaativat antajaltaan enemmän luottoa kirjoittajaa kohtaan. Ja kirjoittajan on hyvä tuntea toimeksiantajansa riittävällä tasolla. Yrityksen tyyli, toimiala, asiakaskunta, tuotteiden tai palveluiden tarkoitus ovat asioita, jotka yrityksen nimiin kirjoittaessa on hyvä ymmärtää.

Toimeksiantoina voi tehdä myös oikolukua ja sisällön rakenteellista muokkausta, jolloin tekstin sisällön tunteminen ei ole niin oleellista.

Kirjoittaminen vaatii yleensä paljon enemmän aikaa kuin esimerkiksi taulukoiden käsittely. Jokainen lause, kappale ja luku tarvitsevat omat punaiset lankansa. Tämä jouhevasti etenevän sisällön kasaaminen on parhaimmillaan antoisaa ja nautittavaa työtä – pahimmillaan tuskien taivalta.

Kuvat ja visuaalisuus

Kuvia tehdään monista eri syistä – taiteeksi, opetustarkoituksiin, mainoksiin, tuotekatalogeihin jne. Niitä voidaan piirtää käsin tai koneellisesti, maalata tai valokuvata. Laillisista paikoista niitä voi jopa myös kopioida ja muokata omiin tarkoituksiin. (Tämän artikkelikuvan otin luvallisesti Pixabaysta, johon liitin itse numerot ja kirjaimet.)

Kuvat ja visuaalisuus ovat kirjoittamisen lailla luovaa tekemistä, niissä näkyy yleensä tekijän kädenjälki voimakkaasti. Kuvia voidaan tehdä taiteena inspiraatioiden pohjalta tai systemaattisemmin esim. sarjakuvia piirtämällä.

Visuaalisuuden tarve yrityksissä

Kuvia tarvitaan yrityksissä yrityksen brändin rakentamiseen, esim. logossa ja esitysmateriaaleissa. Graafisen alan ammattilaiset kutsutaan usein apuun, kun näitä suunnitellaan. Kuvia voidaan tehdä tai tilata myös esim. yrityksen tiloihin tuomaan visuaalista ilmettä, mainosmateriaaleihin, vuosikirjan kansikuvaan tai henkilöstön kuvagalleriaa varten.

Tässä vaiheessa joudun nostamaan itse kädet pystyyn, sillä oma ymmärrykseni kuvittamisesta ja visuaalisuudesta rajoittuu omiin tee-se-itse -tekeleisiin, joita hieman jopa häpeän. Tuon osuuden päivittäminen on tietysti sillä kuuluisalla To do -listalla. Ammattilaisiin luotan itse näissä ja itse kieltäydyn kohteliaasti voimakkaasti tähän suuntaan menevistä töistä.

Äänet ja puhe

Paljon löytyy ihmisiä, joiden parhaat taidot tulevat esiin puhumalla. He voivat saada aiheet puheidensa yritykseltä, toisten teksteistä tai taiteesta. Nokkelimmat puhujat sanoittavat jopa sen tylsimmän Excel-taulukon mielenkiintoiseksi tarinaksi.

Puheen ääni, sävy, nopeus ja rytmi vaikuttavat kuulijoihin yhtä paljon kuin esim. tekstin oikeinkirjoitus. Hyvään puheeseen voi uppoutua tai se voi karkottaa kuulijoita, mikäli aihe ei ole riittävän kiinnostava. Ääni on myös eräänlainen luonnonlahja, kuten nuo muutkin käsittelemäni kohdat.

Kommunikointia, puhetta ja ääntä tarvitaan kaikissa yrityksissä ja kaikissa tehtävissä vähintään pienissä määrin. Ammattitaitoisia puhujalahjakkuuksia on hyvä aina silloin tällöin tuoda yrityksiin esiintymään. Heiltä voi saada erilaista näkökulmaa ja ajatuksia yrityksen liiketoimintaan ja parhaimmillaan raikasta vuoropuhelua.

Mihin tulokseen tulin? Missä minä loistan? Entä sinä?

Poissulkien voin varmasti sanoa, että puhumalla en pysty kilpailemaan. Puhujan lahjoja jaettaessa olen touhunnut jossain muualla. Harjoittelu ja mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen tämän suhteen on myös aika tuhoon tuomittu ajatus – tosin koskaan ei voi sanoa ei koskaan, mutta tällä mennään nyt.

Kuvat ja visuaalisuus on asia, jossa haluaisin olla parempi ja jota silloin tällöin jollain muotoa kokeilen. Pidän siitä, että kuvia liitetään tekstin tueksi tai kuvia sanoitetaan. Kaikki kädentaidot kiinnostavat, mutta ehkä olen liian kriittinen omia taidepläjäyksiäni kohtaan. Tämän aika voi tulla vielä jossain vaiheessa.

Jäljelle jäävät tekstit ja numerot ja niiden väliltä on vaikea valita, koska molempien kanssa teen erittäin mielelläni töitä. Numerot, niiden loogisuus, tarkkuus ja täsmällisyys, ovat ehkä kuitenkin sitä omintani.

Mikä on sinun ominta tekemistäsi?

Ulkoista hankalat tehtävät

Kenenkään ei soisi joutuvan kamppailemaan tehtävien kanssa, joihin ei tunne mitään kiinnostusta tai joita ei hallitse. Nykyisin on mahdollista ostaa tehtäväkohtaista apua toisilta yrittäjiltä – liittyivät ne sitten numeroihin, teksteihin, visuaalisuuteen tai esiintymiseen.

Oman yritykseni, Taitopala, asiantuntijuus ja halu auttaa liittyvät vahvasti numeroita ja tekstiä käsitteleviin tehtäviin. Jos voin jotenkin olla avuksi, ole ihmeessä yhteydessä.

Yhteystiedot:

Sari / Taitopala
040 2184 266
sari@taitopala.fi