Myyjän rooli




Myyjän rooli on yrittäjälle yksi vaikeimmista, jos sitä ei ole aikaisemmin isommin tarvinnut

Myyjäksi voi kouluttautua ja oppaista lukea ohjeita, mutta asiakaskohtaaminen on aina uniikki tilanne. Siinä tulevat henkilön luontaiset ominaisuudet esiin ja ne vaikuttavat väistämättä taustalla. Epämukavissa rooleissa tilanteisiin meneminen ja niistä oppiminen ovat hyviä keinoja kehittyä. Itsellä seuraavat perusasiat vaativat yhä hiomista ja yritin kehittää lempeät ohjeet.

 

Uskottavuus

Yritä unohtaa myyjän rooli ja keskity siihen omaan ammattitaitoosi, tuotteeseesi tai palveluusi mitä olet myymässä. Vaikka tilanne tuntuisi pelottavalta, luota omaan osaamiseesi ja odota innolla ja näytä intosi, että pääset kohta tekemään sitä mistä oikeasti nautit.

Keskity, kuuntele ja kysele

Vaikka itse uskot tuotteesi tai palvelusi olevan potentiaaliselle asiakkaalle hyödyksi, pitää sinun aidolla kiinnostuksella se myös osoittaa. Yritä porautua mahdollisimman hyvin asiakkaan ratkottavaan ongelmaan kuuntelemalla, kyselemällä ja ymmärtämällä tilanne. Salli ajatellun ratkaisuvaihtoehtosi muuntautua tilanteen mukaan.

Asiakirjat

Ensimmäisen sopimusasiakirjan laatiminen on haastavaa ja samalla opettavaista. Sopimusrunko on hyvä tehdä jo yritystoiminnan alussa. Kun sen kirjoittaa konkreettisesti itselle näkyviin, antaa se jämäkämmät raamit käytäviin neuvotteluihin. Hinnoittelu ja laskutus on hyvä kerrata ennen tapaamista, jotta niistä sopiminen ja neuvottelu käy luontevasti.

Ole oma itsesi

Yrittäjällä on ainakin kymmenen roolia ja on selvää, että kaikkia ei pysty eikä tarvitse vetää täysillä. Kehitä perustaitoja, mutta ole luonnollinen oma itsesi, tee työsi hyvin, nauti ja auta asiakasta. Luottamus syntyy ja juurtuu asiakassuhteeseenkin parhaiten, kun ei tarvitse pinnistellä minkään roolin takana.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *