Ohje – muuttoilmoitus vain sähköisesti

Kauppalehti julkaisi artikkelin 5.6.2020 siitä, miten identiteettivarkauksia tehdään myös Postin paperisten muuttoilmoitusten kautta. Artikkelissa kerrotaan keinosta, jolla tätä voidaan ehkäistä. Tämä voidaan tehdä kieltämällä kokonaan paperisen muuttoilmoituksen tekeminen OmaPosti-palvelussa.

Kuulin itsekin tästä ensimmäistä kertaa LinkedInin postauksen perusteella, kiitos valveutuneen verkostoni. Päätin tarkistaa ja vaihtaa oman asetukseni. Mutta olipa se hankalan tien takana. Jotta kaikkien ei tarvitse kuluttaa niin paljon aikaa sen etsimiseen, tein siitä ohjeen.

1. Siirry OmaPosti palveluun osoitteessa https://oma.posti.fi/welcome/fi/. Kirjaudu tai luo tunnukset, jos sinulla ei niitä vielä ole.

2. Kun olet palvelun sisällä, saat vasemmalle oheisen valikon. Mene siellä kohtaan Lisää.

3. Valitse alimainen kohta Muuttoilmoitukset ja kirjaudu jälleen sisään samoilla tunnuksilla.

4. Joudut jälleen tekemään uuden kirjautumisen.

5. Päädyt Postin ohjaussivulle. Paina alhaalta keskeltä Yhteystiedot ja luovutuskielto.

6. Sinulla todennäköisesti on päällä tällaiset asetukset.

7. Vaihda alempi kohta Tilaaminen paperilomakkeella punaiseksi.

Tämän jälkeen muuttoilmoituksen voi tehdä siis ainoastaan sähköisesti.

Onko tästä enemmän haittaa vai hyötyä, jokaisen pitää päättää se toki itse. Tästä tulee toki myös yksi uusi tunnus/salasanapari muistettavaksi ja asiasta on toki hyvä mainita myös läheisille, jos iäkkäämmästä palvelun käyttöönottajasta on kyse.

Artikkelissa mainitaan myös, että tämä voisi olla tarpeen tehdä läheisten toimesta myös niille iäkkäimmille omaisille, joilla ei netin käyttötaito itse riitä. Kauppalehden artikkeli luettavissa kokonaan täältä.