Tunnetaanko yrityksesi?

Tulos gallupiin – yrityksen nimen tunteminen Facebook-ryhmässä

Toteutin harmaana marraskuisena viikonloppuna Facebookissa Naisyrittäjien ryhmässä kyselyn, joka koski yrityksen nimen näkyvyyttä / näkymättömyyttä. Uutena yrittäjänä markkinoinnin ja sosiaalisen median suhde ja hyödynnettävyys vielä arveluttaa. Mihin ja miten kannattaa satsata. Kysely antoi ainakin sen selvyyden, että jos pienesti itseä somessa markkinoi, niin kahta pienempänä siellä myös näyt.

Kyselyn kohdeyritys:

• Taitopala (tmi)
• 10 kk tuore
• tarjoan toimisto- ja assistenttipalveluja pääkaupunkiseudulla, etänä onnistuu myös muualle
• markkinointi on suhteellisen maltillista, vielä hakee parhaita väyliä ja tapoja
• käytetyt väylät mm. suoramarkkinointi (sähköposti ja paperikirje), Facebook ilmainen ja maksettu markkinointi, yhdet yritystreffit takana ja yhdet edessä, verkostoitumista mm. LinkedIn, Facebook ja Instagram

Kysely toteutettiin:

• Facebook Naisyrittäjät-ryhmässä, jossa jäseniä kyselyn alkaessa oli 51816
• saatteella: ”Yritykseni nimi on Taitopala. Haluaisin kuulla, oletko koskaan kuullut siitä. Jos tämän postauksen siis näet, niin olisin tosi iloinen, jos reagoit rehellisesti. Sekin kertoo paljon, moniko tämän näkee (51816:sta).” Lisäksi annoin ohjeet millä reagointipainikkeilla tietoisuuden voi osoittaa.
• kysely kesti 23 tuntia alkaen lauantaiaamuna klo 8

Tulokset lukuina:

• 1520 reagointia ja kommenttia yhteensä (vastausprosentti 2,9)
• 130 vastaajaa tunsi Taitopalan ennestään tai oli nähnyt nimen
• 1390 vastaajaa ei ollut koskaan kuullut tai nähnyt Taitopala-nimeä
• 8,6 % vastanneista tunsi Taitopalan tai nimen ennestään (91,4 % ei ollut kuullut)
• muita lukuja kyselyn aikana: Taitopala sai 3 uutta Facebook-seuraajaa, 1 uuden Instagram-seuraajan, 24 uutta kävijää kotisivuilla

Kyselyn muuta antia ja mietintää sen pohjalta:

• Aluksi iloinen hehkutus: nyt ainakin reilu 1500 uutta ihmistä kuuli ensimmäistä kertaa yritykseni nimen – Taitopala
• Lisäksi sain muutamia hyviä yleisiä ja konkreettisia vinkkejä markkinointiin

• Isossa ryhmässä julkaisut hukkuvat erittäin helposti massaan, ellei aihe satu nappaamaan helposti (kyselyn vastausmäärä yllätti itseni positiivisesti, vaikka vastausprosentti oli vaatimaton 2,9)
• Facebook-ryhmissä kommentoidaan ja reagoidaan yleensä vielä yksityishenkilöinä (ei yrityksinä), mikä jättää yritystietoisuuden taka-alalle (harmi!). Toki monilla on henkilöprofiilissa tieto ja linkki yrityksen profiiliin, minkä koen enemmän luottamusta herättävänä asiana kuin sen, että tämä tieto puuttuu.
• Erityisesti suljetuissa Facebook-ryhmissä reagointi ja kommentointi koetaan helpommaksi, ehkä siksi, että silloin ei tuoda omia mielipiteitä esim. kavereille tai yleiseen tietoon. Tämä tietysti supistaa näkyvyyden kasvattamista huomattavasti, koska suljetuista ryhmistä postaus ei leviä.
• Edellisen kohdan pohjalta toivoisin ja täytyy myös itse ottaa aktiivisemmin käyttöön, että kommentoi ja tykkää rohkeammin myös niitä julkisia postauksia eli esim. yritysten omilta sivuilta laitettuja.

• Kyselyssä tuli myös muutamia kommentteja, että ei ole Taitopalaan tutustunut tai ei halua tutustua, koska on ihan eri alalta kuin oma. Näkisin kuitenkin, että juuri niistä toisen alan ihmisiltä ja yrityksiltä voisi saada apua sellaisiin asioihin, joita ei itse osaa tai halua tehdä. Erilaisista yrityksistä saa myös uusia virikkeitä omaan toimintaan ja mikä tärkeintä, niitä haluttuja ja tarvittavia uusia potentiaalisia asiakkaita. Tässä itselle ja toisille vinkkinä, että pitäisi pyrkiä välillä pois sieltä omasta laatikosta ja piireistä.

 

Miten tästä eteenpäin:

• Pienyrittäjänä, pienellä budjetilla ja pienissä ympyröissä pyörivänä uutena yrittäjänä voi todeta, että vaikka kuin luulee olevansa esillä, niin pienenä kärpäsenkakkana sitä todellisuudessa tuppaa some-maailmassa olemaan. Rohkeutta ja työtähän tämä vaatii rutkasti ja vaikka sitten pyytää apua niiltä asiantuntija-ammattilaisilta, jotta pääsee enemmän esille.
• Facebook on yksi hyvä paikka olla mukana aktiivisesti, mutta itse tämän kyselyn ja omien tarjoamieni palveluiden perusteella en voi jättää tätä ainoaksi markkinointipaikaksi. Oman asiakaskunnan etsimisen kannalta LinkedIniä tulen ottamaan enemmän haltuun.

Kiitos tosi paljon vielä kerran kaikille tähän pieneen gallupiin osallistuneille ja toivottavasti mietintäni herättivät jotain tuntemuksia ja ajatuksia.

2 Replies to “Tunnetaanko yrityksesi?”

  1. Kiitos itsellesi tästä erittäin kattavasta selonteosta!
    Itse tylskentelen hiusyrittäjänä, vuokratuolilaisena ollut yli 20v, kohta 2 v osakkaana pyörittänyt samaista liikettä entisen entstajan jäätyä eläkkeelle. Samojen asioiden kanssa kamppaillaan, kun maailma vaan sähköistyy enemmän ja enemmän Tsemppiä ja kaikkea hyvää yrityksellesi!

    1. Kiitos.

      Totta, monessa pitää nykyään olla esillä ja paljon yrittäjien osata ja tietää.

      Hyvää jatkoa sinulle myös!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *