fbpx

Ulkoistamalla napakymppi

Lisäresurssin hankinta yritykselle on iso asia – oli sitten kyse pienemmästä yrityksestä tai isosta yrityksestä isoine henkilöstöosastoineen ja rekryprosesseineen. Sopivia tekijöitä on mahdollista löytää monista paikoista ja monilla tavoilla. Hyvä match on kiinni sattumasta (oikea aika, oikea paikka), mistä ja miten hakee sekä siitä mitä hakee (palkkaus tai ostettuna palveluna).

Kaikki keinot ovat sallittuja ja hyviä tekijöitä löytyy paljon. Tavoitehan on, että kaikki löytäisivät sen parhaan tekijän omaan yhteisöönsä. Meistä jokainen tietää ns. perinteisen tyylin hakea palkkatyötä tai löytää palkkatyöhön henkilö rekryprosesseineen, joten en paneudu artikkelissani siihen. Haluan tässä tuoda esiin vieraamman keinon löytää tekijä: ostettavana palveluna, yrittäjän tarjoamana.

Yrittäjän kunnianhimo

Olen itse ollut palkkatöissä ja ihan yhtä kunnianhimoinen silloinkin olin. Nyt yrittäjänä siihen tulee sellainen ylimääräinen oman yrityksen ylpeyden hohde extrana, mikä tuntuu itsessäni syvemmällä.

Tämä näkyy suurena ja aitona haluna auttaa toisia yrityksiä, ilona tehdä sitä mitä yrittäjänä lähdin tekemään ja mahdollisuutena tehdä työt niin hyvin kuin pystyn. Koska yrittäjänä haluaa vain asiakkaan parasta, pystyy helpommin myös kieltäytymään tehtävistä, joihin ei koe antavansa riittävästi. Toki jokainen uusi toimeksianto ja tehtäviin paneutuminen vaatii aina pienen sisäistämisajan, jonka molemmat osapuolet ymmärtävät ottaa huomioon.

Ostetun palvelun hyödyt

Palveluna toimistotehtäviä voi ostaa kätevästi juuri oman yrityksen ja sen hetkisen tarpeen mukaan ja maksaa siten vain niistä tunneista, jotka sovitaan tai tehtävään kuluu. (Mainittakoon, että kirjoitan vain oman yritykseni, Taitopalan, näkövinkkelistä)

Palveluja ostavalle yritykselle ei synny tyypillisiä palkka-, palkkasivukulu-, koulutus-, virkistys- ja rekrytointikuluja. Yritys saa sopimukseen tai tunteihin perustuvan ostolaskun kerran kuukaudessa, josta voi vähentää arvonlisäveron omassa kirjanpidossaan.

Sopimuksentekovaiheessa pyritään mahdollisimman realistiseen, mutta ennen kaikkea joustavaan ja tehokkaaseen lopputulokseen. Yhteistyö voidaan aloittaa vaikka yhden tehtävän kokeilulla, yhden tehtäväkokonaisuuden tekemisen sopimisella tai kerralla isomman tehtävämäärän määrittämisellä. Työt teen tarpeen vaatiessa asiakkaan tiloissa tai etänä käyttäen sopivia teknisiä ratkaisuja. Jokainen asiakas on erilainen, joten oikea tapa löytyy, kun käydään yhdessä toiminnan prosesseja läpi.

Toimistopalvelun ostaminen tutummaksi

Yritysten kesken pienimääräisten, tehtäväkohtaisten palvelujen ostaminen on vielä vähäistä. Yrittäjät yrityksissään sinnittelevät omin voimin hyvinkin pitkään, koska kokoaikaisen henkilön palkkaus tuntuu liian isolta askeleelta. Välimuoto vaihtoehtona ei ole tullut mieleen.

Vaikeutena voi olla myös se, että ei osata määritellä tai hahmottaa niitä tehtäviä, joihin voisi helposti ostaa ulkopuolista apua ja löytää tekijä. Meillä tarjoajilla on usein monipuolinen tausta ja pystymme hyvin moneen. Parhaiten asiat selviävät, kun voimme käydä yrityksen tilannetta yhdessä läpi. Viimeistään siinä hahmottuu kokonaiskuva ja löydämme yrityksen tarpeet ja palveluni tarjonnan, jotka parhaiten kohtaisivat.

Omasta puolesta ja vasta reilun vuoden toimistopalveluja tarjoavana yrittäjänä voin sanoa, että haastetta löytää niitä tarvitsevia asiakkaita on myös tällä puolella. Markkinointikanavia on niin paljon, joten on tarpeen laajentaa tarjoamista tai etsiä sopivimpia kanavia.

Taitopalan palvelut

Pidän kaikista tarkkuutta vaativista taustatehtävistä, joiden tekemisen tiedän tuskastuttavan monia toimitusjohtajia tai asiantuntijoita, jotka niitä oman työn ohella joutuvat tekemään. Yrityksen ja tilitoimiston välissä on monia toistuvia rutiinitehtäviä, kuten myyntilaskutus, laskujen ja kuittien vieminen järjestelmään, kassan ja reskontrien täsmäytys, kassabudjetin päivittäminen, tunti- ja kilometrikirjauksia, tietojen keräystä ja raportointia Exceliin jne.

Yhtä paljon pidän myös kirjoittamisesta, sisällöntuottamisesta. Toisen yrityksen puolesta kirjoittaminen tosin vaatii oman aikansa, jotta ehtii tutustua yritykseen riittävästi – tuotteisiin ja palveluihin, kulttuuriin, tapoihin ja tietysti siellä toimiviin ihmisiin.

Projektiassistentti on sopivasti numero- ja kirjaintöiden yhdistelmä ja sellaisen roolin saaminen olisi unelma, jossa loistaisin kirkkaasti projektipäällikön tukena. Yksityiskohtien pitäminen kasassa, aikatauluista ja resursseista huolehtiminen, viestintä eri osapuolien kanssa, tietojen tallentaminen, laskuttaminen ja huolehtiminen hallinnollisista jälkitöistä. Ihan parasta!!

Näin muutamalla sana minusta ja yrityksestäni palveluntuottajana. Jos kiinnostuit kuulemaan lisää, olet enemmän kuin tervetullut juttusilleni: puhelimitse 040 2184 266 tai sähköpostitse sari@taitopala.fi osoitteesta.

Toimeksiannot hoituvat pääsääntöisesti etänä. Tulen myös mielelläni Tampereen alueella yrityksesi tiloihin piipahtamaan.

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
Call Now Button